Útlevél eljárás
Amennyiben külképviseletünkön kíván magánútlevelet igényelni vagy bejelentené okmányeseményét, ezen ügyeket kizárólag személyesen lehet megindítani. Időpontot a 00421557282021 telefonszámon foglalhat.
I. MAGÁNÚTLEVÉL IGÉNYLÉSE
Magyar útlevél igénylésére magyar állampolgár jogosult.
A külföldön tartózkodó magyar állampolgárok Magyarország külképviseletein is benyújthatnak biometrikus adatokat tartalmazó magánútlevél kiállítása iránti kérelmet. Az eljárás során a konzuli tisztviselő a kérelmező személyi adatainak és magyar állampolgárságának ellenőrzését követően felveszi a kérelmet (fényképet, ujjnyomatot, aláírást elektronikus formában), amelyet elektronikus úton továbbít a Belügyminisztérium részére. Az elkészült magánútlevél az ügyfél kérésére a külképviseleten is átvehető.
Szükséges iratok
Kérjük, az útlevél igénylésekor az alábbi dokumentumokat szíveskedjen magával hozni:
Nagykorú kérelmező esetén
- személyazonosság megállapítására: érvényes vagy 1 évnél nem régebben lejárt személyazonosító igazolvány, továbbá kártya formátumú vezetői engedély, illetve érvényes vagy 1 évnél nem régebben lejárt útlevél, továbbá érvényes külföldi fényképes okmány;
- magyar állampolgárság igazolására: érvényes személyazonosító igazolvány vagy érvényes magyar útlevél, vagy honosítási okirat, vagy 3 évnél nem régebben kiállított állampolgársági bizonyítvány, vagy 1 évnél nem régebben lejárt magyar útlevél és személyazonosító igazolvány
- magyar születési és házassági anyakönyvi kivonat, amennyiben a személyazonosságot illetően kétség merül fel;
- ha a korábbi, még érvényes útlevelét ellopták: rendőrségi jegyzőkönyv a lopás bejelentéséről (ennek hiányában magasabb eljárási díj fizetendő).
A kérelem benyújtásakor a kérelmezőről fénykép készül, ujjlenyomatát és aláírását elektronikusan rögzítjük.
Kiskorú és gondnokság alatt álló kérelmezők
- a személyazonosság megállapítására és a magyar állampolgárság igazolására az előző pontban – nagykorú kérelmezők – felsorolt dokumentumok;
- a szülők (törvényes képviselők) személyazonosításra alkalmas okmánya;
- gondnokság, illetve gyámság alatt álló kérelmező esetén a gondnok-, illetve gyámkirendelő határozat vagy az intézeti gyám igazolása szükséges;
- hazai anyakönyvezésű születési anyakönyvi kivonat vagy külföldi születési anyakönyvi kivonat hitelesítési tanúsítvánnyal, illetve szükség szerint diplomáciai felülhitelesítéssel és hiteles fordítással ellátva
- kiskorúak esetében – főszabály szerint – mindkét szülő személyes jelenléte szükséges a kérelem benyújtásához.
Kivétel: Amennyiben a szülői felügyelet csak az egyik szülőt illeti meg, a kizárólagos szülői felügyeletet a megfelelő okmánnyal (jogerős bírósági határozat, szülők formális írásbeli megállapodása, elhunyt szülő halotti anyakönyvi kivonata, gyámhatósági határozat, stb.) igazolni kell. Benyújthatja csak az egyik szülő a kérelmet akkor is, ha a másik szülőtől származó hozzájáruló nyilatkozattal rendelkezik. A hozzájáruló nyilatkozatot kizárólag írásban, közjegyző, konzul, gyámhatóság, járási hivatal, útlevélhatóság vagy büntetés végrehajtási intézet vezetője előtt vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalva kell megtenni.
Kérjük, amennyiben Ön házasságot kötött vagy elvált, és ezért más nevet visel, mint ami az eddigi érvényes útlevelében/személyazonosító igazolványában/honosítási okiratában szerepel, akkor szíveskedjen magával hozni a házassági anyakönyvi kivonatát vagy a házasságot felbontó ítéletét. Amennyiben válását/házasságát még nem anyakönyvezték Magyarországon, a házasság hazai anyakönyvezését el kell végezni ahhoz, hogy az új útlevelét már az új nevére állíthassuk ki.
Amennyiben az útlevél 1 évnél régebben lejárt, mindenképpen hozza magával a születési, és amennyiben házas, házassági anyakönyvi kivonatát.
Amennyiben a kérelem benyújtásakor a kérelmező nem rendelkezik érvényes, vagy kevesebb, mint egy 1 éve lejárt útlevéllel, érvényes személyi igazolvánnyal, állampolgársági bizonyítvánnyal vagy honosítási okirattal, és a személyi adat- és lakcímnyilvántartó rendszerben nem szerepel, úgy hivatalból állampolgársági vizsgálatot kell lefolytatni. Az útlevél eljárás és a magyar állampolgárság fennállása megállapításának eljárása együtt is megindítható, de az útlevél kiállítására csak az állampolgárság megállapítását követően kerül sor. Az állampolgársági vizsgálat jogszabályi kötelezettség, és nem a konzulátus döntése. Itt szeretnénk felhívni figyelmét, hogy az útiokmánya érvényességi idejének figyelemmel kísérése mindenkinek a saját felelőssége!
Az eljárás ideje
Az útlevél kérelem ügyintézési határideje 20 nap. Az elkészült útlevél külképviseletre történő kipostázása további kb. 1-2 hetet vehet igénybe. Kérjük, hogy ezt az időtartamot vegyék figyelembe az utazásaik tervezésekor. Az elkészült okmányok megérkezéséről ügyfeleinket értesítjük.
Soron kívüli, azonnali és sürgősségi eljárásra csak Magyarországon van lehetőség (a konzuli osztályon nincs).
Az útlevél érvényességi ideje
6 éves kor betöltéséig 3 év, mely időtartamot az ügyfélnek az okmány kiállítását követő születésnapja hónapjától és napjától kell számítani.
6 és 18 év közöttiek esetében 5 év, mely időtartamot az ügyfélnek az okmány kiállítását követő születésnapja hónapjától és napjától kell számítani.
18 év felett 10 év (mely időtartamot az ügyfélnek az okmány kiállítását megelőző születésnapja hónapjától és napjától kell számítani).
Az érvényességi idő 1 év abban az esetben, ha a 12. életévét betöltött kérelmező részére kiállított okmány tároló eleme ujjnyomat adatot azért nem tartalmaz, mert a kérelmező
- ujjnyomat adására átmenetileg fizikailag képtelen,
- egészségi állapota miatt nem képes személyesen megjelenni, és ezt a kezelőorvos írásban igazolja.
Az útlevél érvényességének időtartama nem hosszabbítható meg. Amennyiben az ügyfél február 29-én született és az érvényességi idő lejártának évében ez a nap hiányzik, akkor a magánútlevél érvényességi ideje február 28-án jár le.
II. ELVESZETT, ELLOPOTT, ELTŰNT OKMÁNYOK BEJELENTÉSE
Amennyiben magyar úti okmányát ellopták, vagy elvesztette, ennek tényét 3 napon belül be kell jelentenie a magyar hatóságok felé. Kérjük, hogy lopás gyanúja esetén a bejelentést először a helyi rendőrségen tegye meg, s ha jegyzőkönyvet kap, úgy azt is csatolja. A bejelentést követően a konzulátus haladéktalanul gondoskodik az okmány letiltásáról.
Megtalált okmányok bejelentése
Amennyiben valamely korábban elveszett, eltűnt, vagy ellopott magyar úti okmányát megtalálta, vagy az előkerült, ennek tényét szintén be kell jelentenie a magyar hatóságok felé. A bejelentés módja a konzulátuson azonos az okmányok elvesztésének, eltűnésének, ellopásának bejelentésével.
Felhívjuk a figyelmet, hogy az anyakönyvi események (születés, házasságkötés, válás, haláleset), valamint az adatváltozások (lakcímváltozás, névváltozás) bejelentése állampolgári kötelesség, így azok további ügyintézések alapfeltételét képezi.
Az eljárás illetéke és díja